22 référence(s)
>
Ilona HANS-COLLAS, Pascal SCHANDEL, Hanno WIJSMAN (éd.) et François AVRIL (éd.), Manuscrits enluminés des anciens Pays-Bas méridionaux, Paris - Louvain, Bibliothèque nationale de France, Département des manuscrits - Université catholique de Louvain (Katholieke Universiteit Leuven), Centre de recherche Illuminare, 2009
Commentaire : p.44-71 : Loyset Liédet
>
Thomas KREN, Elizabeth TEVIOTDALE, Adam S. COHEN et Kurtis BARSTOW, Chefs-d'oeuvre du J.Paul Getty Museum. Manuscrits enluminés, Los Angeles, 1997
>
Céline VAN HOOREBEECK, Bernard BOUSMANNE, Frédérique JOHAN et Tania VAN HEMELRYCK, La librairie des ducs de Bourgogne. Manuscrits conservés à la Bibliothèque royale de Belgique, Turnhout, Brepols, 2000-2015
Résumé : 5 tomes :
1: Textes liturgiques, ascétiques, théologiques, philosophiques et moraux (B. Bousmanne et C. Van Hoorebeck)
2: Textes didactiques (B. Bousmanne, F. Johan et C. Van Hoorebeck)
3: Textes littéraires (B. Bousmanne, T. Van Hemelryck et C. Van Hoorebeck)
4: Textes historiques (B. Bousmanne, T. Van Hemelryck et C. Van Hoorebeck)
CR du t. 3 : Colombo-Timelli in Studi Francesi 54, 2010 p. 531 ; du t. 4 Burgio in Medoievo Romanzo 35, 2011, p. 204-206
5: Textes historiques, suite
Commentaire : t. 3, p. 43-62
>
Bernard BOUSMANNE (éd.) et Thierry DELCOURT (éd.), Miniatures flamandes 1404-1482, Paris - Bruxelles, Bibliothèque nationale de France - Bibliothèque royale de Belgique, 2011
Commentaire : notice Anne Dubois n° 61 p. 273
>
Bernard BOUSMANNE et Elena SAVINI, The Library of the Dukes of Burgundy, London, Harvey Miller Publishers, 2020
Résumé : Formed under Philip the Bold and passed down to his successors John the Fearless and Philip the Good the Library of the Dukes of Burgundy comprised no less than nine hundred manuscripts copied and illuminated by the greatest artists of the Middle Ages by the time of Charles the Bold This extraordinary and unique library included essential texts of medieval literature such as the works of Christine de Pizan the Roman de la Rose by Jean de Meung and Guillaume de Lorris the History of Charles Martel as well as the Ethics and Politics of Aristotle It was one of the largest collections of books of its time alongside those of the King of France Charles V the Duke of Berry the Medici and the papacy. The two hundred and eighty manuscripts of the collection preserved today in the Royal Library of Belgium cover all fields of medieval thought: literature ancient history sciences morals religion philosophy but also law poetry and chivalric romance The oldest of these works date back to the fourteenth century while the most recent date from the end of the feudal period Many of them were transcribed at the express request of the dukes by renowned copyists such as Jean Miélot Jean Wauquelin and David Aubert Many of these codices are absolute masterpieces of the French or Flemish miniature and have been illuminated by Willem Vrelant Loyset Liédet Jean le Tavernier Philippe de Mazerolles Simon Marmion and Liévin Van Lathem miniaturists whose fame and talent competed with Flemish Primitives such as Jan Van Eyck Rogier Van der Weyden or Hans Memling In the unanimous opinion of researchers manuscripts that belong to the collection such as the Chronicles of Hainault by Jacques de Guise the Hours of the Duke of Berry the Psalter of Peterborough or the Cronic and Conquest of Charlemagne are among the fifty most prestigious manuscripts in the world
>
Maria COLOMBO TIMELLI (éd.), Barbara FERRARI (éd.), Anne SCHOYSMAN (éd.) et François SUARD (éd.), Nouveau Répertoire de mises en prose (XIVe-XVIe siècle), Textes littéraires du Moyen Age, Paris, Classiques Garnier, 2014
Commentaire : p. 475
>
L.M.J. DELAISSé, « Les manuscrits à peinture sous le mécénat actif de Philippe Le Bon » in Les Beaux Arts, n° spécial (1959) : p. 1-18
>
Olivier DELSAUX et Tania VAN HEMELRYCK, Les manuscrits autographes en français au Moyen Âge. Guide de recherches, Texte Codex et contexte, Turnhout, Brepols, 2014
Résumé : Répertoire de tous les mss français pour lesquels la critique a formulé l'hypothèse d'une autographie.
S'ouvre sur une proposition de classification novatrice :
"- manuscrit autographe : manuscrit entièrement transcrit par l'auteur
- manufacture autographe : manuscrit supervisé par l'auteur, où son intervention est visible (...)
- manuscrit auctorial : manuscrit supervisé par l'auteur (...)
- manuscrit original : manuscrit contemporain du texte et en possession du dédicataire ou de l'auteur (...)"
Recension : G. Brunetti in Revue de Linguistique Romane 81 (2017)
>
Thomas KREN, Illuminated Manuscripts from Belgium and the Netherlands, Los Angeles, 2010
>
Anne-Marie LEGARé, « Les cent quatorze manuscrits de Bourgogne choisis par le comte d'Argenson pour le roi Louis XV. Edition de la liste de 1748 » in Bulletin du Bibliophile, /2 (1998) : p. 241-329
>
Susan MARTI (éd.), Karl der Kühne (1433-1477). Kunst, Krieg und Hofkultur, Bruxelles, Mercatorfonds, 2008
Résumé : CR in Scriptorium 63 (2009), BC 146
>
Jean-Pierre MARTIN, Notes sur le manuscrit de Bruxelles de Garin le Lorrain, Bibl. du Moyen Age, 19, Bruxelles, De Boeck Université, 2001
>
Peter Rolfe MONKS, « The influence of the Master of Jean Rolin II on a Master of the vienna Girart de Roussillon » in Codices manuscripti, 11 (1985) : p. 1-8
>
Elizabeth MOODEY, Illuminated Crusader Histories for Philip the Good of Burgundy, Ars nova, Turnhout, Brepols, 2012
Résumé : Recension S. Huot in Medium Aevum 83 (2014)
>
Valérie Naudet, « Une Compilation de David Aubert : 'Les Histoires de Charles Martel' » in Les manuscrits de David Aubert, "escripvain" bourguignon Cultures et civilisations médiévales, 18, Paris, 1999 p. 69-79
>
Valérie NAUDET, David Aubert, Guerin le Loherain. Ed. crit. et commentaire de la prose de David Aubert extraite des Histoires de Charles Martel (ms. 7 d ela Bibl. Roy. de Belgique), David Aubert, Guerin le Loherain, Aix-en-Provence, Publications de l'Univ de Provence, 2005
Résumé : CR Squillacioti in Studi medievali 50 (2009), pp. 465-6; CR Ailes in Medium Aevum 80, 2011, p.170
>
Claudia Rabel, « “L'estude d'un tres noble seigneur garny a planté de pluseurs beaulx livres.” L'iconographie des bibliothèques médiévales dans les manuscrits enluminés » in Le goût du lecteur a la fin du Moyen Age. Etudes réunies par Danielle Bohler (Cahiers du Léopard d'Or 11), Paris, Le Léopard d'Or, 2006 p. 245-289
Résumé : Mots clés : Histoire des bibliothèques
Commentaire : p. 267
>
Richard E.F. STRAUB, David Aubert, escripvain et clerc, Faux titre, 96, Amsterdam-Atlanta, Rodopi, 1995
Résumé : CR Di Stefano, in Le Moyen français, 42, 1998, pp. 132-133 ; CR Palumbo in Medioevo Romanzo 22 fasc. 1 1998 pp. 156-7 ; CR in Medium Aevum 66, 1997, p. 347
Commentaire : p. 51-59
>
Dagmar THOSS, Das Epos des Burgunderreiches Girart de Roussillon. Mit der Wiedergabe aller 53 Miniaturseiten des Widmungsexemplar für Philipp den Guten, Herzog von Burgund, Codex 2549 der Österreichischen Nationalbibliothek in Wien, Graz, Adeva, 1989
>
Alain TOUWAIDE, « Visions du monde médiéval à travers les manuscrits enluminés du J.P. Getty Museum (Malibu) » in Scriptorium, 45 (1991) : p. 298-302
>
Anne Van Buren, « A Window on two Duchesses of Burgundy » in Tributes in honor of James H. Marrow. Studies in Painting and Manuscripts Illumination of the Little Ages and Northern Renaissance, London-Turnhout, Harvey Miller Publishers, 2006
>
« The Undecorated Margin: The Fashion for Luxury Books without Borders » in Flemish Manuscript Painting in Context, Los Angeles, 2006