14 référence(s)
>
Céline VAN HOOREBEECK, Bernard BOUSMANNE, Frédérique JOHAN et Tania VAN HEMELRYCK, La librairie des ducs de Bourgogne. Manuscrits conservés à la Bibliothèque royale de Belgique, Turnhout, Brepols, 2000-2015
Résumé : 5 tomes :
1: Textes liturgiques, ascétiques, théologiques, philosophiques et moraux (B. Bousmanne et C. Van Hoorebeck)
2: Textes didactiques (B. Bousmanne, F. Johan et C. Van Hoorebeck)
3: Textes littéraires (B. Bousmanne, T. Van Hemelryck et C. Van Hoorebeck)
4: Textes historiques (B. Bousmanne, T. Van Hemelryck et C. Van Hoorebeck)
CR du t. 3 : Colombo-Timelli in Studi Francesi 54, 2010 p. 531 ; du t. 4 Burgio in Medoievo Romanzo 35, 2011, p. 204-206
5: Textes historiques, suite
Commentaire : t. 2, pp. 83-87
>
Bernard BOUSMANNE (éd.) et Thierry DELCOURT (éd.), Miniatures flamandes 1404-1482, Paris - Bruxelles, Bibliothèque nationale de France - Bibliothèque royale de Belgique, 2011
Commentaire : notice n° 25 p. 195-96, Gregory Clark
>
Bernard BOUSMANNE et Elena SAVINI, The Library of the Dukes of Burgundy, London, Harvey Miller Publishers, 2020
Résumé : Formed under Philip the Bold and passed down to his successors John the Fearless and Philip the Good the Library of the Dukes of Burgundy comprised no less than nine hundred manuscripts copied and illuminated by the greatest artists of the Middle Ages by the time of Charles the Bold This extraordinary and unique library included essential texts of medieval literature such as the works of Christine de Pizan the Roman de la Rose by Jean de Meung and Guillaume de Lorris the History of Charles Martel as well as the Ethics and Politics of Aristotle It was one of the largest collections of books of its time alongside those of the King of France Charles V the Duke of Berry the Medici and the papacy. The two hundred and eighty manuscripts of the collection preserved today in the Royal Library of Belgium cover all fields of medieval thought: literature ancient history sciences morals religion philosophy but also law poetry and chivalric romance The oldest of these works date back to the fourteenth century while the most recent date from the end of the feudal period Many of them were transcribed at the express request of the dukes by renowned copyists such as Jean Miélot Jean Wauquelin and David Aubert Many of these codices are absolute masterpieces of the French or Flemish miniature and have been illuminated by Willem Vrelant Loyset Liédet Jean le Tavernier Philippe de Mazerolles Simon Marmion and Liévin Van Lathem miniaturists whose fame and talent competed with Flemish Primitives such as Jan Van Eyck Rogier Van der Weyden or Hans Memling In the unanimous opinion of researchers manuscripts that belong to the collection such as the Chronicles of Hainault by Jacques de Guise the Hours of the Duke of Berry the Psalter of Peterborough or the Cronic and Conquest of Charlemagne are among the fifty most prestigious manuscripts in the world
>
Marguerite DEBAE, La bibliothèque de Marguerite d'Autriche. Essai de reconstitution d'après l'inventaire de 1523-1524, Louvain, Peeters, 1995
Commentaire : n° 253, p. 266-268
>
Olivier DELSAUX et Tania VAN HEMELRYCK, Les manuscrits autographes en français au Moyen Âge. Guide de recherches, Texte Codex et contexte, Turnhout, Brepols, 2014
Résumé : Répertoire de tous les mss français pour lesquels la critique a formulé l'hypothèse d'une autographie.
S'ouvre sur une proposition de classification novatrice :
"- manuscrit autographe : manuscrit entièrement transcrit par l'auteur
- manufacture autographe : manuscrit supervisé par l'auteur, où son intervention est visible (...)
- manuscrit auctorial : manuscrit supervisé par l'auteur (...)
- manuscrit original : manuscrit contemporain du texte et en possession du dédicataire ou de l'auteur (...)"
Recension : G. Brunetti in Revue de Linguistique Romane 81 (2017)
>
Scot MCKENDRICK, John LOWDEN et Kathleen DOYLE, Royal manuscripts. The Genius of Illumination, London, British Library, 2011
>
Joni M. HAND, Women, manuscripts and identity in Northern Europe, 1350-1550, Farnham, Burlington (VT), Ashgate, 2013
Résumé : Recension par S. H. in Medium Aevum 83 (2014), pp. 132-133
>
Susan HASKINS, « Mary Magdalen and the burgundian Question » in The Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 73 (2010) : p. 99-135
>
Muriel J. HUGHES, « The library of Margaret of York, duchess of Burgundy » in The Private Library, 3e serie, vol. 7/1 (1984) : p. 53-78
Commentaire : n° 12 p. 60
>
Anne-Marie Legaré, « Les Bibliothèques de deux princesses : Marguerite d'York et Marguerite d'Autriche » in Livres et lectures de femmes en Europe entre Moyen Age et Renaissance, Turnhout, Brepols, 2007 p. 253-264
>
Susan MARTI (éd.), Karl der Kühne (1433-1477). Kunst, Krieg und Hofkultur, Bruxelles, Mercatorfonds, 2008
Résumé : CR in Scriptorium 63 (2009), BC 146
>
Margaret Scott, « The Role of Dress in the Image of Charles the Bold, Duke of Burgundy » in Flemish Manuscript Painting in Context, Los Angeles, 2006
>
J. VAN DEN GHEYN, Catalogue des manuscrits de la Bibliothèque Royale de Belgique, vol. 3: Théologie, Catalogue des manuscrits de la Biliothèque Royale de Belgique, vol. 3: Théologie, Bruxelles, 1903
Commentaire : n° 2231
>
Hanno WIJSMAN, Handschriften voor het hertogdom. De mooiste verluchte manuscripten van hertogen, adellieden, kloosterlingen en stedelingen, Alphen aan de Maas, Uitgeverij Veerhuis, 2006
Résumé : [Manuscrits pour le Duché de Brabant. Les plus beaux manuscrits enluminés des ducs, nobles, ecclésiastiques et citadins]